Herecko-vokální interpretace


Typ předmětu: (projekt, dílna, přednáška, praktické cvičení, seminář, účast na…, samostatný projekt HVI během studia obsahuje postupně - praktická cvičení kombinovaná s přednáškami, všechny formy herecké výchovy směřující k syntetickému žánru vzájemně se prolínající a vycházející z filosofie ateliéru, semináře, projekty.

Úroveň předmětu: Základ oboru-magisterský
Rok studia: 4
Semestr: (ZS, LS) Všechny semestry
Počet přidělených kreditů: 10

Jméno vyučujícího: doc. Jana Janěková

Cíle: Maximální rozvoj osobnosti studenta nejen v tvůrčí rovině. Cílem je dosáhnout rovnováhy hereckého projevu v jeho pravdivosti, přirozenosti a sdělnosti v celé šíři syntetického žánru s následným uplatněním absolventů v divadelní praxi na profesionální úrovni doma i v zahraničí nejen na hudebně-dramatických scénách.

Předpoklady: Schopnost a vzdělavatelnost jednotlivce ve třech rovinách nutných ke studiu syntetického divadla tj. hudebně-herecko-pohybové dispozice. Nutná stoprocentní účast v lekcích.

Obsah předmětu: Herecko-vokální improvizace zahrnuje všechny moderní metody výuky hereckého řemesla a systematicky je v cílené metodice prolíná. Jde o komplex nejrůznějších cvičení směřujících ke koordinaci všech složek syntetického žánru, protínající se v jednom okamžiku, jako předpoklad k dalšímu rozvoji a přitom vycházející z dispozic a možností talentu každého jednotlivce. Zahrnuje dechová cvičení, asociační cvičení, pohybovou, hereckou i vokální improvizaci, imaginaci a představivost, práci s energií, prostorová cvičení, rozvoj fantazie, techniku mluveného slova, práci s textem a to nejen dramatickým, vlastní tvorbu, kontaktní improvizaci, hudební a výtvarné cítění, analýzu lidského charakteru, propojování mluveného slova se zpěvem a pohybem, choreografií, ansámblovým zpěvem, práci s vlastními tématy, hledání nových netradičních forem i zpracování klasických témat, práce s hlasem jako neomezeným hudebním nástrojem, cvičení směřující k prohlubování psychofyzického jednání na jevišti, posilující existenci roviny podvědomí a zkoumání lidské psychiky, uvědomění si lásky k profesi jako základnímu kódu. Pěstování schopnosti filosofického pohledu při práci na postavách, při zachování možnosti jevištní improvizace a tématu. Hledání identity, vlastních kořenů a kultur. Výchozím bodem jsou metody M.Čechova a A.Bogart.

Doporučená literatura: K. S.Stanislavskij A. Efros, A.Artaud, P.Brook, R. Lukavský, M.Čechov, J.Grotowski, Barba-Savarese-Divadelní antropologie, S. Grof, J.Vostrý, I.Osolsobě, P.Hoggard, M.Lukeš, Z.Digrin, M.Hilský, A.Bogart, L.Pistorius, Leonardo da Vinci, Platón. A další.

Vyučovací metody: (projekt, dílna, přednáška, seminář, cvičení…)vše se systematicky prolíná během lekcí. Způsob práce se odvíjí především od emotivní stránky člověka, základ je smyslový. Výuka vyžaduje maximální koncentraci studentů v hodinách, ale i samostatnou práci a přípravu. Konkrétní projekty vznikají během studia na základě tvůrčího vývoje posluchačů, schopnosti kolektivního cítění, inspirace a dalších aspektů vznikajících v průběhu celého procesu studia.
Praktická cvičení, teorie, improvizace, seminární práce, samostatné práce, kolektivní tvorba, konkrétní metody se inovují či vznikají dle schopností jednotlivých studentů a možností jejich vývoje s využitím veškerého tvůrčího potenciálu, který je postupně odkrýván během studia a maximálně využíván k již zmíněnému cíli studia. Metodika je rozložena systematicky především do 2 až 3 ročníků tak, aby přirozeně vyústila na konci 3 ročníku ve scénický projekt na jevišti divadelního studia s možností využití jako jednoho z  absolventských projektů. Součástí studia jsou i veřejné koncerty a nahrávání v hudebním studiu a další aktivity.

Metody hodnocení: (zkouška, zápočet, klasifikovaný zápočet na základě – ústní zkoušky, testu, docházky, seminární práce, prezentace projektu…) Klasifikovaný zápočet na základě prezentace předmětu formou projektu v komplexním pohledu na celkový vývoj během celého semestru.


 

 

Naši uživatelé

Zde je vhodné popsat, kdo jsou Vaši cíloví uživatelé a proč je právě tento projekt pro ně důležitý. Důležité je Vaše návštěvníky také motivovat, aby se na tyto stránky pravidelně vraceli.